Vi som driver företaget

Vilma Pettersson; Marknadsföring och VD
Emelie Andersson; Miljö- och Produktansvarig
Mathias Lindberg; Ekonomiansvarig
Hanna Bergström; Sälj- och Marknadsansvarig

Om företaget

Vi lever idag i en värld där miljöproblem uppmärksammas alldeles för dåligt och sällan. Tillsammans med våra produkter vill vi på RePallet UF visa att det finns ett värde i allt, även i det som i samhällets ögon anses obrukbart. 

Vi la därför mycket vikt vid valet av material redan i produktutvecklingen; vi behövde ett material som var hållbart i framtiden ur både ett miljö- och vinstperspektiv. Vi valde engångslastpallar, som är en restprodukt inom flera industrier och branscher där de antingen bränns, slängs eller flisas efter endast ett par användningar. Detta lät för oss helt vansinnigt, men den krassa verkligheten är att vi idag lever i ett konsumtionssamhälle där produkter designas för soptippen. Många är inte medvetna om detta, vilket är precis det vi vill ändra på.

En av vårt företags grundpelare är det faktum att vi vägrar bidra till denna mentalitet att jordens resurser är våra, fria att slösa bort. Detta materialval tillåter oss att driva vårt företag på ett etiskt och hållbart sätt, där vi återvinner material som redan satts i omlopp och därför inte tillsätter ytterligare.

Visst, vi säljer inredningsdetaljer. Men vi säljer också en känsla, en känsla som gör ditt hus till ett hem, en känsla som inte går att hitta i koventionella butiker. Som dagens samhälle ser ut, med stora folkförlyttningar och ökad press på våra naturresurser, vill vi kunna skapa en bit av samhörighet vart man än i världen befinner sig. Med vår UF-resa hoppas vi kunna visa att miljömedvetenhet och ursprung är mer än bara ord.

Vi är repallet och vi vill ge dig en bit av samhället, för samhället.

 

Vår vision

Vår vision grundar sig i våra tankar kring miljömedvetenhet. En av de tydligaste indikatorerna på den press vi utsätter vår miljö för är Overshoot day. Denna dag markerar tidpunkten där världens årsförbrukning av naturens resurser och tjänster tagit slut, och i år kom den rekordtidigt. År 2016 inträffade “Overshoot day" den 8 Augusti, alltå 145 dagar innan året faktiskt tog slut. Detta betyder att vi nu lever på lånad tid, tid som vi inte har råd att förlora. På grund av detta vill vi göra vår del i arbetet mot en mer ekologisk hållbar värld.

Vår vision är att öka medvetenheten om miljöfrågor på ett enkelt och stilrent sätt.